Kookboekrecensie Alys Fowler

Waarom wel kopen?
Rijke bron van kennis en originele recepten voor wie een moestuin heeft of alleen seizoensgroenten en -fruit wil eten en wie beschikt over voldoende tijd.

Waarom niet kopen?
Ongevraagde quasi-wijsheden vliegen je om de oren in de inleiding.
Rommelige vormgeving; veel verschillende kaders, tekstboxen en
niet-alfabetische lijsten.

Rijke Oogst door Alys Fowler is kookboek van de maand september. Alys Fowler, schrijfster en tuinier, is bekend van haar eigen BBC serie Edible Garden. Ze is één van de gezegende zielen die in een stad woont, maar er desalniettemin een enorme tuin op na houdt. Op een dag besloot Alys Fowler dat ze alleen nog maar groenten en fruit uit haar eigen tuin wilde eten. Over hoe je die mate van zelfvoorzienendheid bewerkstelligt vertelt ze in haar tv-programma en ook dit boek.

Dat brengt ons bij de eerste vraag: Voor wie is dit boek geschreven? Op de flap lezen we: "Alys wil dat je alles uit je zelf geteelde groenten en fruit haalt. Of je nu een balkon, een stadstuintje, volkstuin of enorm landgoed hebt." Dat kan Alys wel willen, maar op mijn balkon sterven zelfs mossen en varens. Mijn onderbuurvrouw levert ondertussen in haar al te schaduwrijke stadsmoestuin een moedige, maar onbegonnen strijd tegen slakken en buurtkatten. Van een rijke oogst is in beide gevallen geen sprake.

Maar vooruit, laten we ons welwillend opstellen. Je kunt ook (seizoens)groenten aanschaffen. Alys heeft bovendien het beste met ons voor. Ze legt ons haar motivatie uit in de onnavolgbare introductie van het boek: Onze voedselproductie is weinig duurzaam, zegt Alys en onze levens gaan steeds sneller. Maar, een hoopvolle noot, we zijn meer met elkaar verbonden dan ooit. Internet is leuk, maar traditionele vaardigheden in de praktijk leren is leuker en beter. Tot zover niets nieuws onder de zon. Wie zegt dat niet tegenwoordig. Maar dan zegt Alys het volgende:

"Ik wil nog steeds niet geloven in een wereld waarin de oplossingen voor de trauma's die we midden vorige eeuw hebben opgelopen van technologische veranderingen moeten komen. [...] Ik vind het erg voor je als je geen grootouders meer hebt die je kunnen leren hoe je moet wecken, maar alstjeblieft, geef aan anderen door wat jij geleerd hebt voor de geschiedenis zich herhaalt!"

We durven niet te speculeren over welke trauma's Alys het hier heeft, maar we vrezen het ergste. Wecken voor wereldvrede, is dat de insteek? Nu goed, een tuinier of botanicus hoeft geen filosoof of geschiedkundige te zijn en Alys benadrukt bovendien graag dat ze niet perfect is: Ze houdt bijvoorbeeld niet van stofzuigen, lezen we eerder in de inleiding. "Ik ben niet volmaakt en dat is mijn jam ook niet -en neem van mij aan dat die van jou dat ook niet hoeft te zijn." Inderdaad is niemand volmaakt. Het probleem is dat dit gegeven hier als een soort emancipatoire culinaire levensles wordt ingezet. "Wat jij lekker vindt, hoef ik niet te lusten", zegt ze verderop in haar boek ook nog. Je zou er helemaal van in de war raken.

We richten ons op de informatie. Daaraan geen gebrek in dit boek. Alys Fowler weet waar ze het over heeft. Zodra ze zich begeeft op het terrein van haar vakgebied, tuinieren en wat te doen met de oogst, begrijpen we het enthousiasme over dit boek beter. Rijke Oogst is namelijk een bron van originele inmaak-, fermentatie- en droogrecepten. Juist voor dit soort bewerkingen, is een heldere receptuur en toelichting van (levens)belang. Er komen spannende dingen aan bod, zoals kimchi, tabasco, droog gepekelde gremolata, Nepalese gundruk en Japanse tsukemono. Verder zijn er aanwijzingen bij het maken van compost en het planten, oogsten en bewaren van groenten en fruit. Dus als u een moestuin heeft, voldoende tijd en/of gewoon heel veel zin heeft in fermenteren, drogen of inmaken en bovendien nooit inleidingen van boeken leest, dan is dit het boek voor u.

Koop Rijke Oogst via potaatoo en betaal géén verzendkosten:

Alys Fowler Rijke Oogst

De potaatoo boekwinkel is verbonden aan De Nieuwe Boekhandel van Monique Burger, een fysieke, onafhankelijke boekwinkel in Amsterdam.

Als u een boek bestelt via potaatoo, ontvangen wij een percentage en De Nieuwe Boekhandel de rest. Oftewel; u steunt niet alleen potaatoo, maar ook een échte boekhandel in een échte buurt en daarbij betaalt u géén vezendkosten!

Lees hier een recept uit het boek.

ook interessant voor u: