Home Baked Yvette van Boven

Kookboekrecensie: Home Baked, Yvette van Boven

Nu nog een recensie schrijven van Home Baked, het nieuwe bakboek van Yvette van Boven is haast overbodig. Nu nog een positieve recensie schrijven zo mogelijk nog overbodiger. Het is een beetje als tegen iemand zeggen "Ik heb nu toch een goede actrice ontdekt. Meryl Streep heet ze. Die is goed, joh! Moet je eens een film van kijken."Maar goed, een recensie dus. En ja, het wordt een positieve.

Yvette van boven en echtgenoot Oof Verschuren, kunnen boeken maken als de besten. Warme, uitnodigende boeken waarin je een middag kunt doorbrengen. Je hoeft er eigenlijk niets uit te bereiden om je er toch mee te vermaken. Tegelijkertijd zijn de boeken ook uiterst functioneel en geven ze u het gevoel dat alles u zal lukken, dat wil zeggen, op culinair gebied en binnen -en soms ook buiten- de grenzen van de receptuur. Verder moet u zelf voor dat gevoel zorgen, helaas.

De toon van het Home Baked is gemoedelijk, droog en losjes, zonder dat er geprobeerd werd om die toon te vinden en dus werkt het. Zo staat er in het recept voor een -overigens geweldig- zuurdesembrood na een vrij lange en ingewikkelde beschrijving van het doorwerken van het deeg "Omdat het op de foto duidelijker is, moet u daar even naar kijken, dan ziet u meteen wat ik bedoel." Wie daar de humor niet van inziet, heeft wel een beetje pech.

De recepten zijn origineel en veelzijdig. In Home Baked vindt u basisrecepten voor bijvoorbeeld pâte brisée, bladerdeeg, crème pattisière, ganache en custard, maar ook ambitieus klinkende schepsels als de matcha-theerol met limoenricotta en aardbei. Ik bereidde zowel de kardemommopjes, het zuurdesembrood als de chili en alle drie vormde een bevestiging van wat ik al vermoedde: Ze smaken bijzonder goddelijk. Dat zuurdesembrood was misschien nog wel het bijzonder goddelijkst. Had Yvette dit brood omhoog gehouden en gezegd "Dit is het lichaam van Christus", dan zou ik geneigd zijn die opmerking heel letterlijk te nemen en me aan te sluiten bij haar genootschap.
Het is dus zaak dat dit boek niet in verkeerde handen valt, want de gevolgen zijn niet te overzien, voorspel ik u.

Nog een kleine opmerking over de kleurstellingen in het boek: Die kloppen. Foto's en illustraties -Yvette van Boven maakte goed gemikte aquarelvlekken- complementeren elkaar. Een fotografisch hoogtepunt is de foto van de roggecrackers op pagina 105 -ja er staan ook heel gezonde recepten in het boek!. Wie had ooit gedacht dat een foto van uitgerekend een groepje roggecrackers zo interessant kan zijn. Kijkt u maar eens naar de kleuren en schaduwen in die foto. En waarom houdt één van de crackers zich afzijdig van de andere vier? U ziet, zelfs al heeft u alle recepten uit dit boek herhaaldelijk bereid, u heeft dit boek nooit uit.

Lees hier het interview van potaatoo met Yvette van Boven over het maken van dit boek en hier een voorproefje van het boek.

Koop Home Baked van Yvette van Boven via potaatoo en betaal géén verzendkosten:

Yvette van Boven, Home Baked, Fontaine Uitgevers

De potaatoo boekwinkel is verbonden aan De Nieuwe Boekhandel van Monique Burger, een fysieke, onafhankelijke boekwinkel in Amsterdam.

Als u een boek bestelt via potaatoo, ontvangen wij een percentage en De Nieuwe Boekhandel de rest. Oftewel; u steunt niet alleen potaatoo, maar ook een échte boekhandel in een échte buurt en daarbij betaalt u géén vezendkosten!

ook interessant voor u: