Kookboekrecensie: Plenty More, Yotam Ottolenghi

Prijs: 29,95,- euro, harde kaft
Waarom wel kopen?
Nieuwe culinaire horizonten verkennen. Prachtig groentenkookboek!
Waarom niet kopen?
 Je voelde je bij de ingrediëntenlijsten van Plenty al ongemakkelijk.

-----------------------------

Ooit bezocht ik met een vriend een kookshow van Ottolenghi, georganiseerd door NRC Handelsblad. We kookten in equipes van ons onbekende NRC lezers. Het was een soort teambuildingdag, maar dan met het prettige vooruitzicht dat je na die dag geen team meer hoefde te vormen.

"Er staat 4o gram!" riep een dame die haar tas tijdens de gehele bereiding van een salade met rode Camarguerijst en sinaasappel, heel knap stevig onder haar arm geklemd hield. "Niet met die lepel in dressing!", sputterde een ander, toen ik met een -inderdaad niet schone, maar ook niet vieze- lepel de dressing dreigde door te roeren. Vriend Mario en ik waren in de war, want wij dachten dat Ottolenghi betekende niet wegen en laissez-faire.

Dat we het mis hadden, blijkt definitief met Plenty More. Hier hebben we te maken met 10 gram dille, 20 gram koriander en 760 gram pompoen. Dus bereidde ik de Iraanse groentestoof (p.146) met ongekende precisie -ik heb veel over voor de man die zo'n groenterevolutie teweeg bracht- en deed daar ongekend lang over. Het eindresultaat was niet minder feestelijk, maar het proces wel een beetje.

Sinds Plenty is het imperium van Ottolenghi gegroeid. Treffen we in Plenty nog een gezellige foto van de inhoud van een keukenkastje aan, in Plenty More is er sprake van testkeukens en medewerkers. De grammen zullen een gevolg zijn van die professionalisering en zullen de wat onzekere en niet zo eigenwijze koks juist houvast geven.

Een New York Times recensent schreef over Ottolenghi dat hij ons net voorbij onze culinaire comfort zone brengt, zonder het al te bont te maken. Plenty More is net als Plenty weer aangenaam verrassend. Niet het surprisefeest waarop je niet zit te wachten, maar tien euro in de zak van een jas die je heel lang niet hebt aan gehad. "Heej dat is leuk! Wie had dat gedacht." Wees wel gewaarschuwd: Ervoer je Plenty wel als een onaangenaam surprisefeest, dan zal je Plenty More ervaren als een surprisefeestwaarbij nog meer onbekenden achter je bank vandaag springen. De ingrediëntenlijsten zijn lang en Ottolenghi introduceert weer geregeld gasten die in menig keukenkastje nog geen plek hebben.

Zoals zo ongeveer alle boeken van Fontaine is de uitgave goed verzorgd. Een prachtige hardcover met een mooi dik lint. De opmaak is gelijk aan die van Plenty: overzichtelijk en recht-door-zee: paginagrote foto's afgewisseld met recepten. De stijl van de foto's in beide boeken is consequent, wat wellicht niet verrast aangezien beide boeken door dezelfde fotograaf, Jonathan Lovekin werden gefotografeerd. Plenty More is zowel qua vorm als inhoud een waardig en geslaagd vervolg op Plenty.

Koop Plenty More van Yotam Ottolenghi via potaatoo en betaal géén verzendkosten:

Plenty More, Yotam Ottolenghi, Fontaine Uitgevers

De potaatoo boekwinkel is verbonden aan De Nieuwe Boekhandel van Monique Burger, een fysieke, onafhankelijke boekwinkel in Amsterdam.

Als u een boek bestelt via potaatoo, ontvangen wij een percentage en De Nieuwe Boekhandel de rest. Oftewel; u steunt niet alleen potaatoo, maar ook een échte boekhandel in een échte buurt en daarbij betaalt u géén vezendkosten!

ook interessant voor u: